سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسی دانشمند که نادانی اش او را کشته و دانشی که به همراه داشته، وی را سودی نبخشیده است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :16
کل بازدید :6838
تعداد کل یاداشته ها : 23
103/2/20
3:2 ص

پیشگفتار

( مقررات ایمنی بمنظورحفظ ونگهداری افراد درمقابل سوانح وحوادث وضع گردیده است. )

درکارگاها وکارخانجاتی که شما هنرجویان رشته های فنی مشغول کارمی شوید با مواد شیمیایی و منفجره ومحترقه وسنگین وتیز وبرنده و.... سروکاردارید که خطرانفجار وآتش سوزی وهمچنین خطر مسمومیت وبیماری های غیر قابل علاج وخطر سقوط اجسام و .......... وجود داشته وبه علاوه کار کردن با ابزار وماشین آلات در محیط فنی نیز توام با حوادثی می باشد لذا مقررات عمومی درکار جمع آوری ودراختیارشما هنرجویان قرار گرفته تا با انواع مخاطراتی که ممکن است درسرراه آنها قراربگیرید آشنا شده بتوانید خطرات کار خود راپیش بینی وبرطرف نمایید.

البته دراین مجموعه همه مقررات پیش بینی نشده ولازم است درکارهای که خطرات آن برای شما مبهم است با معاون فنی سرپرست کارگاه خود ویا ویا هنر اموز خود مشورت کنید.
خطراتی که با اصول فنی برطرف نشده است به وسیله هوش وزکاوت و بکار بردن لوازم ووسایل حفاظت فردی که کارگاه دراختیارشما می گذارد باید برطرف گردد.لذااز وسایلی که دراختیار شما قرار می گیرد بطور صحیح نگهداری واستفاده نمایید.

هنرستان برای سلامت شما هنرجویان نهایت اهمیت را قائل است وانتظارندارد که درانجام کارهای محوله آموزشی کوچکترین صدمه ای به شما وارد شود

لازم به یادآوری است اموزشی که شما فرا می گیرِد و وظایفی که به شما محول میگردد ولوهرقدرساده به نظربرسد چون با سایر عملیات محیط کار ارتباط دارد در مواردی ممکن است حائز کمال باشد و چه بسا غفلت یا مسامحه در انجام آنها منجر به وقوع فاجعه ای ووارد آمدن خسارت جانی جبران ناپذیر یا قابل ملاحظه ای گرددواین نکته را فراموش نکنید که کار صحیح کاری است که به موقع وبدون حادثه انجام بگیرد.

خط مشی ایمنی و بهداست کار آموزش وپرورش همواره براین است که هر نوع لوازم ووسایل ایمنی را دراختیارهنر اموزان وهنر جویان قراردهد وشرایط غیر ایمنی ونا مساعد آموزش راازمیان برداشته تا شما درمحیطی خالی ازخطرآموزش دیده ووظایف محوله را به نحواحسنت انجام دهید.

کلیه هنراموزان وسرپرستان کارگاهها لازم است پس از اموزش هر مطلب درسی نکات ایمنی وییشگیری از سوانح در کار را به هنرجویان اموزش داده وخود به عنوان الگویی در کارگاه رعایت کنند و از کارکردن هنرجویانی که نکات ایمنی را رعایت نمی کنند جلوگیری به عمل اورند وقبل از اموزش وتمرین به عمل اول ایمنی بعد کارتوجه کنند

اول ایمنی بعد کار



سرپرستان وهنر آموزان کارگاه
سرپرستان وهنراموزان در کارگاه کلید صنعت بوده وراهنمای هنرجویان درکارهای اموزشی و مرجوعه می باشدهنرجویان را دربکار گیری مصالح وابزارکارمورد لزوم هدایت می نما یند. طریق انجام کاررا می آموزندهنر جویان را باخطرات کارونحوه پیشگیری ازآن آشنا می سازد . مقررات ایمنی رایاد می دهند . شرایط نا مساعد را در محیط کار بر طرف می نماید.

سرپرستان وهنر اموزان نیز باید:

1- برای هنرجویان یک دوره آموزش در اول ترم درمحل کارجهت آشناکردن آنها با مخاطراتی که ممکن است درجریان کارپیش بیاید ترتیب داده وآنهارابا شرایط محیط کاروخطرات مواد وماشین آلات وفعالیتهای که درپیرامون کارانجام می گیرد آشنا سازند.

2- با توجه به توانایی جسمی واستعداد فکری به هنرجویان کار عملی دهند.

3- تماس با مواد شیمیایی درحالات جامد،مایع وبخارموجب بروز امراض حرفه ای (شامل امراض پوستی- ریوی و غیره ) می گردد سرپرستان وهنراموران باید در این موارد مراقب هنرجویان بوده وآنها را ترغیب ووادار نمایند که از وسایل ایمنی استحفاظی که در اختیارآنها گذاشته شده به موقع استفاده نمایند.

4- ابزار ووسایل کارصحیح و بی عیب در اختیار هنرجو بگذارند.

5- اگریکی ازافراد بکار خطر ناکی دست بزند یا کار خود را به نحو خطر ناکی انجام دهد بلا فاصله کاراو را متوقف و اعمال یا شرایط خطر ناک را تصحیح نمایند.

6- سرپرستان وهنر اموزان موظفند پیشگیری های لازم را برای از بین بردن خطرات محیط کارانجام داده واطمینان حاصل کنند که مقررات ودستور العمل های ایمنی دقیقاً به مورد اجرا گذراند می شود.

7- اهمیت نصب حفاظ درماشین آلات و خطر را به هنرجویان گوش زد نمایند.

8- از کمک وراهنمایی های معاون فنی برای پیش برد اقدامات و از خطراتی که قبلا بوجود امده بهره گیری نمایند.


هنرجویان

1 هنرجویان مسئول ایمنی وحفظ خودازخطرات کاری که بدان اشغال دارند می باشد.

2- هریک از هنرجویان شخصاً موظفند که کلیه مقررات دستورالعمل ها وپیش گیری های ایمنی را در مورد کار خود به اجرا گذارند.

3- هنرجویان موظفند از هرگونه موقیتهای خطر ناک ابزار ووسایل ومواردی را که امکان ایجاد خطر دارند گزارش نمایند.

4- هنرجویان بایستی ازپوشیدن واستفاده ازالبسه ووسایل استحفاظی ویا وسایل ایمنی ازنوع تاَیید شده جهت انجام کارهای محوله به صورت بی خطراستفاده نمایند.

5- هنرجویان باید طریقه صحیح وایمنی انجام کارهای خود آموخته وبه مورد اجرا گذارند.

6- هنرجویان مسئول نظافت وضبط وربط کارگاه واطراف محل کارخود می باشند.

7- باید هرچه را نمی داند ویا نسبت به آن مشکوک است ازسرپرست و هنراموزخود بپرسند.

8- درپایان کارروزانه باید ابزارووسایل ایمنی کارخود را تمیزنموده وتحویل انبارویا درمحل معین آن بگذارد.

9- کهنه های آلوده به روغن ومواد قابل احتراق زائد رااز محل کار آوری و در زباله دانهای مخصوص ریخته و زباله دانهای مذکور در خاتمه کار تخلیه گردد.

محوطه های ممنوعه

محوطه های ممنوعه درهنرستان به محوطه های اطلاق می شود که در آن به علت عمیلاتی که انجام می شود یا اجناسی که در انبارها نگهداری می شود خطر آتش سوزی و یا انفجارویا سقوط وجود داشته باشد.

این محل ها فقط محدود محل های زیرنبوده وممکن است شرایط معینی شامل قسمت های دیگری نیزگردد.

1-نزدیک کوره های ریخته گری

2- انبارهای مواد اولیه

3- محل نگهداری کبسول های اکسیپن واستیلن

4- کارگاهها ومحل هایی که مواد قابل اشتعال مصرف می شود.

5- در کارگاه مکانیک وقتی اتومبیلی برای تعمیر زیر ان جک ویا .....گذاشته

شده باشد
6- مناطق ممنوعه که محصوربوده وبا نصب تابلوهای علامت گذاری شده است.

7- درمحوطه های ممنوعه ازقبیل محل انجام جوشکاری، برشکاری،ذوب فلزات کارگاهای برق که مشغول انجام عملیاتی می باشندو0000000000